torsdag 7 augusti 2008

Nytur i Deje?

Igår gick vädergudarna omväg runt Karlstad i jakten på klättrare att dränka. Luckan utnyttjades av mig, Anna, Lotta och Tomas som drog drog till Deje för lite kvällsklättring.

Föraren från 2003 listar en tydlig snedspricka som projekt (Din led). Märkligt tycker jag då leden ser enkel ut. Måste vara markfallspotentialen som hållit folk borta? På de 5 åren som gått har leden förmodligen fått både förstabestigning och repetition, men jag har ändå gjort denna till ett eget litet projekt.
Första gången jag hängde på den var i topprep tillsammans med Johan Gustavsson. Enkel femmaklättring tog oss till ett parti som blev markant svårare. Den stora fina sprickan försvinner i en konstig offwidth samtidigt som fotstegen upphör. Efter lite trixande hittade jag små saker för fötterna och lyckas balansera och hoppa till nästa hylla. Sedan fin 5-klättring till toppen.

Igår satte jag topprep och kollade säkringspunkter. Övade in det svårlästa kruxet några gånger och lyckades hitta en variant som gör leden ungefär en grad lättare. Det jobbiga för psyket är att det är markfallsvarning vid kruxet. Min 0,5 friend får utgöra "bomben" som håller mig över marken vid fall.

Med den nya varianten i ryggen var självförtroendet på topp. Klarar kruxet och når nästa, snälla hylla när foten plötsligt halkar av den lilla listen. Sneddrag på första kilen gör att den rippar, men mina både vänner räddar mig (säkraren Tomas och 0.5:an). Dinglar i höjd med Tomas och pustar surt ut. På igen och den här gången gick det som tänkt.
Uppskattar kruxet till grad 7- och hoppas att den blir rättvis, då jag inte vill underhålla tidigare konstiga undergraderingsspiral. I övrigt välsäkrad klättring i 5-registret.

Kommer skapa förare över Deje på Sverigeföraren när jag får ork. Håll utkik. Om leden nu fick sin förstabestigning så kommer även namn på denna publiceras här.

Tyvärr inga bilder den här gången, för det hann bli för mörkt.

Inga kommentarer: