måndag 25 augusti 2008

Minsta möjliga jobb på mesta möjliga tid

HELA söndagen spenderades hängandes i sele mellan Årjäng och Töcksfors. Partner in crime = Jonas Wallmander aka Black Mamba. Under veckan lyckades jag få markägarnas välsignelse, så nu var vi sugna på att kolla närmare på klippan. Åkte tidigt från Karlstad och tiden mellan kl 10 och 21 bestod av följande...

- Kan du skicka upp bräckjärnet?
- STEN!!!!
- ARGH, jag fick mossa i båda ögonen
- Se upp!
- Shit, den var ju lös... och den stod jag på.
- Ohlalala, kolla här. Hittade världens spricka under den här mossan. Som gjort för att matas med säkring. Faen vad gött.
- Mina höftknölar värker.
- Var är tub-osten?
- Kan du kasta upp stålborsten?
- Jag är svettig och trött som en jagad gnu.
- Pust
- Frust
- Stånk
- Stön

Det sista var för övrigt inte jag och Jonas som förlustade oss. Det var avverkandet av nästan 200 höjdmeter för att hitta det förbannade topprepet som satt någonstans mitt på väggen.

Resultat/status:
  • Endast en av två klippor rekade. Nästa helg försöker vi oss på den 100ggr torrare och mäktigare klippan på andra sidan kalhygget. Hoppas jag hinner få mitt nya tält och sovsäck tills dess.
  • Ett projekt framputsad på delvis överhängande aréte, 10-12 meter hög och som gissningsvis tickar in på 6+ ... När den torkar upp så smäller det.
  • Ytterligare ett projekt utstakat. Går förmodligen att göra fritt, men tankar går kring att aidklättra den. En riktigt spektakulär travers under ett utstickande tak. Ledens längd 40+ meter.
  • En nytur. Namn: 24e augusti 2008 grad: 5- längd: 40 meter beskrivning: harta harta, stundtals välsäkrad och fin, stundals... lite sådär. Upp i fin spricka sedan travers på hyllor till risigt utsteg och ankare i form av tall en bit upp till toppen. Numera befriad från X antal stora stenblock. Se video.
  • Ankare måste sättas upp om det ska gå att göra vettiga turer på detta berg. Att gå runt är inget alternativ.
  • Vilken tid det tar att putsa och rensa. Hur kunde vi få så lite gjort på så lång tid?


Black mamba på krigsstigen.

Vapenarsenalen

Svårsäkrad och blöt, isvägg eller bultprojekt?
Ständigt blöt så den kommer förmodligen bli en jättefin isvägg i vinter.
Mer vattenpolerad svavägg får man leta efter.

Klippan som Filip putsat på. Ska bara få upp lite bultar så...

Inga kommentarer: